google-site-verification=4WB6cKZLs6PrGxs2IgnGYE3fsz2jJWJ3zxSKfnM9RQk

Overzicht coronamaatregelen algemeen en specifiek 

Sint-Truiden

 

dinsdag 26 januari 2021

In dit handige overzicht vind je alle coronamaatregelen terug die van toepassing zijn specifiek in Sint-Truiden en voor het veilig winkelen in Sint-Truiden.
 

1. FEDERALE MAATREGELEN
Een overzicht van deze maatregelen vind je terug op deze website.
2. BREDERE TESTING IN EERSTELIJNSZONE HASPENGOUW EN EEN VERBOD OP BUITENSCHOOLSE ACTIVITEITEN VOOR KINDEREN ONDER 13 JAAR
Op dinsdag 19 januari 2021 vond er een eerste overleg plaats tussen de stad Sint-Truiden en de gouverneur en met volgende partners: Agentschap Zorg en Gezondheid, Eerstelijnszone Haspengouw, Federale Overheidsdienst volksgezondheid, Centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) en het regionaal ziekenhuis Sint-Trudo.
Dit naar aanleiding van een aantal alarmerende besmettingen binnen de kleuter- en basisschool ‘Het Schuttershof’ en groepsopvang ‘De Egeltjes’.
In onderlinge afstemming werd uit voorzorg beslist om breed te testen bij alle leerlingen en personeelsleden van kleuter- en basisschool Schuttershof op woensdag 20 januari.
Dit gebeurde in het mini-testcentrum in de Trudosporthal van Sint-Truiden.
 
Uit de resultaten blijkt dat ongeveer één op zes personen positief testte op COVID-19. Gezien een eerdere bevestiging van 2 besmettingen met de Britse variant is er een sterk vermoeden dat deze zich binnen de school bevond. Gezien deze onrustwekkende resultaten uit de eerste testing, werden er vandaag opnieuw een 300-tal testen bij leerlingen en personeelsleden uitgevoerd waarvan de resultaten nog moeten binnenlopen.
Daarop volgend vond er vanavond opnieuw topoverleg plaats om de strategie bij te stellen met als doel een beter beeld van de omvang te schetsen en een bredere uitbraak te voorkomen.
In consensus is beslist om volgende maatregelen te nemen:
  • De testing in de regio Sint-Truiden (beperkt tot het grondgebied van de Eerstelijnszone Haspengouw) vanaf morgen uit te breiden naar:
    • de klassen waar zich hoog risicocontacten bevinden van positief geteste personen, incl. internaat;
    • de ouders van positief geteste leerlingen;
    • de kinderen jonger dan 6 jaar uit de reeds geteste collectiviteiten, kleuter- en basisschool Schuttershof en Momentum in Sint-Truiden, maar enkel bij de kinderen waarvan de ouders zich vrijwillig aanbieden in het testcentrum in Sint-Truiden.
Alle betrokkenen zullen hiervan persoonlijk verwittigd worden door de school of het Centrum voor leerlingenbegeleiding (CLB) en ontvangen een uitnodiging.
  • Alle buitenschoolse activiteiten (incl. kampen) voor kinderen onder 13 jaar stop te zetten vanaf vrijdag 22 januari 2021 en ten minste tot en met vrijdag 12 februari 2021 op het grondgebied van de volgende steden en gemeenten: Sint-Truiden, Nieuwerkerken, Gingelom, Heers, Wellen, Borgloon en Alken. We rekenen daarbij ook op het verantwoordelijkheidsgevoel van de ouders in deze gemeenten om hun kinderen onder 13 jaar ook niet te sturen naar buitenschoolse vrijetijdsactiviteiten elders in Limburg of daarbuiten.
Vb. Kind van 8 jaar uit Alken dat voetbalt bij een club in Hasselt of kind van 5 jaar uit Nieuwerkerken dat tekenles volgt in Landen.
Daar vragen we om dit – gezien het doel het indijken van de verspreiding is – ook niet te doen minstens tot en met 12 februari 2021.
Alle vragen en antwoorden met betrekking tot deze materie werden gebundeld in een aparte FAQ in dit bericht.
3. KINDEROPVANG VANAF MAANDAG 25 JANUARI 2021
Sinds maandag 25 januari 2021 is er opnieuw kinderopvang. Dit vindt uitsluitend plaats per school en in de scholen die open zijn. Op die manier reikt de stad Sint-Truiden een gepaste oplossing aan voor de vele ouders met schoolgaande kinderen.
4. VEILIG WINKELEN IN SINT-TRUIDEN
De stad Sint-Truiden doet er alles aan om het winkelen in zo veilig mogelijke omstandigheden te laten verlopen. Hoe zorgen we dat je veilig en aangenaam kan winkelen?
  • Er geldt een enkele looprichting voor voetgangers in het stadscentrum. Hou je steeds rechts en volg de aangegeven looprichtingen! Deze worden aangegeven op de grond en met extra borden in de winkelstraten.
  • Op drukke dagen worden stewards voorzien om alles in goede banen te leiden.
  • Hou steeds 1,5 meter afstand. Kan je dat niet? Draag dan een mondmasker!
  • Wordt het te druk? Kies dan een ander moment om je inkopen te doen!
  • Check steeds de druktebarometer op de website en facebookpagina van de stad voor je vertrek. De kleurcodes geven aan hoe druk het in de winkelstraten is. Is het druk (kleurcode rood)? Kies dan een ander moment om je inkopen te doen.
  • Winkelen doe je steeds alleen (tenzij je iemand begeleidt die hulpbehoevend is) en dit voor max. een half uur per winkel!
  • Beperk je verplaatsing bij het winkelen en ga enkel naar de winkel voor zaken die je echt nodig hebt. ‘Funshoppen’ in een andere stad of andere regio is uit den boze!
  • Parkeer in de ondergrondse centrumparkings Centrum (Clockempoort) of GAZO of parkeer je wagen aan de rand van de stad (Station, Veemarkt, Begijnhof) op max. 10 minuten wandelen van het centrum.
  • Blijf thuis als je ziek bent.
  • Er is een toilet voorzien op het Minderbroedersplein.
 
5. MONDMASKERPLICHT
De verplichting om in alle straten binnen de stadsvesten en in de Stationsstraat in Sint-Truiden een mondmasker te dragen is sinds donderdag 1 oktober 2020 niet meer van toepassing. Het stadsbestuur raadt wel aan om steeds een mondmasker op zak te hebben zodat je jezelf en anderen kan beschermen wanneer de afstandsregels niet gerespecteerd kunnen worden.
Het dragen van een mondmasker blijft ook verplicht in volgende plaatsen: in winkels en winkelcentra; in bioscopen, theater-, concert- en conferentiezalen, auditoria, gebedshuizen, casino’s, speelhallen, musea, bibliotheken, de publieke ruimtes van openbare gebouwen en op het openbaar vervoer.
Lees hier het volledige politiebesluit van de burgemeester tot aanpassing aangaande de mondmaskerplicht in Sint-Truiden.
 
6. 3800 ONLINE EN HASPENGOUW MARKT
De stad Sint-Truiden doet er alles aan om de Haspengouw Markt zo veilig mogelijk te laten verlopen. Meer informatie over de veiligheidsmaatregelen vind je hier: Haspengouw Markt
Een overzicht van handelaars en horeca zaken, waarbij je online kan bestellen, vind je terug op het platform 3800online.
7. CONTACTCENTER
Zit je met vragen over de lokale toepassing van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus? Dan kan je contact opnemen met het ContactCenter van de stad Sint-Truiden.
Het ContactCenter is telefonisch bereikbaar op het nummer 011 70 14 14 of via info@sint-truiden.be
  • maandag van 9u tot 16u
  • dinsdag van 9u tot 16u
  • woensdag 9u tot 16u
  • donderdag van 9u tot 16u
  • vrijdag van 9u tot 16u
  • zaterdag van 9u tot 12u
 
8. BOODSCHAPPENDIENST
Voor risicogroepen wordt er een boodschappendienst georganiseerd voor levensnoodzakelijke middelen. Wie hierop een beroep wil doen, kan contact opnemen met het ContactCenter 011 70 14 14.
9. AANGEPASTE DIENSTVERLENING STADSDIENSTEN EN SOCIAAL HUIS
Voorlopig kan je enkel voor dringende zaken een afspraak maken bij de dienst Burgerzaken. Kijk dus zeker eerst op onze website of op de stadsapp welke zaken je makkelijk online kan aanvragen!
Waarvoor kan je in dringende gevallen toch langskomen?
- Je bent bijvoorbeeld je eID verloren en moet dus dringend een nieuwe aanvragen: maak online een afspraak of via het ContactCenter op het nummer 011 70 14 14.
- Je rijgeschiktheidsattest is vernieuwd en je hebt een nieuw rijbewijs nodig: maak online een afspraak of via het ContactCenter op het nummer 011 70 14 14.
- Er is een baby’tje geboren en je komt de geboorte aangeven.
Waarvoor kan je voorlopig niet langskomen?
- Je hebt een oproepingskaart gekregen voor een nieuwe eID, maar je huidige eID is nog geldig. Stel je bezoek uit tot 3 weken voor de vervaldatum.
- Je rijbewijs is nog geldig, maar je wil het omwisselen voor een bankkaartmodel.
- Voor het aanvragen of afhalen van een kids-ID.
- Twijfel je? Neem dan contact op met het ContactCenter op het nummer 011 70 14 14. 
Het Snelloket is voorlopig gesloten.
- Voor het kopen van vuilzakken kan je terecht in de supermarkt. Het overzicht van de verdeelpunten vind je hier.
- Afhalen tegoedzakken: vanaf 8 februari in de supermarkt. Het overzicht van de verdeelpunten vind je hier.
- Afhalen huisvuilzakken voor medische redenen: enkel indien het dringend is en dan na afspraak via het ContactCenter
- Problemen met sticker groene container? Maak een afspraak via het ContactCenter!
- Afhalen rijbewijzen indien dringen: kan na afspraak via het ContactCenter of via de afsprakenmodule.
- Afhalen reispassen indien dringend: kan na afspraak via het ContactCenter of via de afsprakenmodule.
- Aanvragen attesten: dat kan online! Moet je hiervoor toch dringend langskomen? Maak dan een afspraak via het ContactCenter!
- Voor het opladen van een budgetmeter kan je nog altijd langskomen, meld je aan bij het onthaal.
- Voor het afstempelen van documenten voor deeltijdse werkloosheid: kan na afspraak via het ContactCenter
- Aanvragen van een containerparkkaart kan via mail. De kaart wordt je per post opgestuurd.
Sociaal Huis
Het sociaal Huis werkt enkel met gesloten deuren. 
- Alleen mensen dievooraf een afspraak hebben gemaakt, kunnen het gebouw binnen. 
- Fysieke afspraken enkel mogelijk in dringende gevallen. 
- Niet dringende hulpvragen worden zoveel mogelijk telefonisch of digitaal beantwoord. Deze regel geldt zowel voor nieuwe aanvragen als voor lopende trajecten.
- Wil een afspraak maken? Dat kan telefonisch op het nummer 011 69 70 30. 
- Openingsuren: elke werkdag van 8u30 tot 12u van 13u30 tot 16u; op dinsdag extra tussen 16u30 en 18u30
Huisbezoeken zullen tijdelijk helemaal niet meer kunnen plaatsvinden.
Zitdagen van externe partners in het Sociaal Huis
Deze zitdagen worden vanaf 3 november tijdelijk stopgezet.
Uitzondering hierop zijn de zitdagen van het land van Loon. Deze zullen blijven plaatsvinden elke 1ste en 3de woensdag van de maand maar dit wel enkel na afspraak.
Een afspraak maken kan rechtstreeks bij het Land van Loon (T 011 89 21 98)
Ook de zitdagen voor juridisch advies blijven doorgaan op afspraak (enkel dringend juridisch advies).
De zitdagen vinden plaats in het Sociaal Huis, elke 2e maandag van 10u30 tot 11u30 en 3e dinsdag van de maand van 16u tot 17u30. Je kan ook elke 4e maandag van de maand terecht van 11u tot 12 bij het vredegerecht. 
Alle andere partners blijven telefonisch bereikbaar. Hieronder een overzicht van de contactgegevens per partner. Je mag rechtstreeks met hen contact opnemen.
  • DYZO: 0800 111 06
  • STEBO: 0475 35 65 80
  • Rap op Stap: 011 35 31 36
  • Huurderssyndicaat: 011 33 35 76
  • Vlaams Woningfonds: 011 22 92 20
  • Federale overheidsdienst sociale zekerheid: 02 528 60 11
  • Federale Pensioendienst: 1765
  • Rijksinstituut Sociale Zekerheid Zelfstandige Ondernemers: 011 85 48 11
 
Bibliotheek Toni Coppers
- De bibliotheek blijft open: openingsuren: sint-truiden.bibliotheek.be
- Vanaf 9 november 2020 organiseren we ook weer onze bib aan huis. De succesformule van het voorjaar wordt herhaald.
Containerpark
- Containerpark blijft open op afspraak.
- Opgelet: draag altijd je mondmasker bij een bezoek aan het containerpark
Toerisme Sint-Truiden
- is open
- maandag – zaterdag: 9u-12u30 en 13u-16u / zon- en feestdagen: 10u-12u30 en 13u-15u
Dienst Omgeving en dienst Wonen:
Heb je een vraag m.b.t. bouwen en of wonen? De dienst omgeving is via mail (info.omgevingsvergunningen@sint-truiden.be) en telefonisch bereikbaar, digitale afspraken kan je boeken via de afsprakenmodule, fysieke afspraken kunnen ook in veilige omstandigheden en na telefonische afspraak met het ContactCenter.
Parkeerwinkel.
De parkeerwinkel is open, maar werkt enkel op afspraak.
Huis van de ondernemer
Het huis van de ondernemer is gesloten, maar is steeds telefonisch bereikbaar. Enkel dringende afspraken kunnen fysiek plaatsvinden.
10. STEDELIJKE ACCOMMODATIES: OPEN
  • Het stadskantoor werkt met gesloten deuren en enkel voor dringende zaken na afspraak via het ContactCenter: 011 70 14 14 of via de online afsprakenmodule
  • Ook de reguliere werking van de brandweer en de lokale politie zijn verzekerd. 
  • De atletiekpiste en het kunstgrasveld van het sportcomplex van Nieuw Sint-Truiden voor het sporten in groep onder begeleiding en te gebruiken op reservering via reservatie.sport@sint-truiden.be.
  • Bibliotheek Toni Coppers (enkel voor het uitlenen van materiaal). Meer informatie over de werking van de bib vind je hier.
  • De dienst Sport: op afspraak
  • De dienst Jeugd: op afspraak
  • Het stadswerkhuis 
  • De leeszaal van het Stadsarchief op woensdag van 13ut tot 16u en op vrijdag van 13u tot 16 en dit enkel na afspraak via info.archief@sint-truiden.be.  
  • Het woonenergieloket: enkel op afspraak
 
11. STEDELIJKE ACCOMODATIES: GESLOTEN 
  • buurtrestaurant in de deelgemeenten (Zepperen, Gelinden, Velm, Nieuw Sint-Truiden)
  • het recreatiezwembad Sint-Pieter is definitief gesloten.
  • Cultuurcentrum de Bogaard en alle zalen en vergaderlokalen van de stad Sint-Truiden 
  • Het Huis van de Wereld
  • De sporthallen
  • Alle locaties van de Buitenschoolse Kinderopvang. Sinds maandag 25 januari 2021 is er opnieuw kinderopvang. Dit vindt uitsluitend plaats per school en in de scholen die open zijn. Op die manier reikt de stad Sint-Truiden een gepaste oplossing aan voor de vele ouders met schoolgaande kinderen.
 
12. AFVALOPHALING EN CONTAINERPARK
Containerpark
Het containerpark van Sint-Truiden is open MAAR om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan roepen we je op om onderstaande richtlijnen goed te lezen en NIET naar het containerpark te komen tenzij strikt noodzakelijk:
  • Het containerparkbezoek kan ENKEL op afspraak: via 011 70 14 14 of via de afsprakenmodule.
  • De toegang is beperkt. Er wordt slecht een beperkt aantal wagens per uur toegelaten volgens reservatie.
  • Kom ALLEEN naar het park. Indien het niet anders kan met MAX. 2
  • Blijf tijdens het aanschuiven in uw wagen zitten.
  • Het dragen van een mondmasker is verplicht.
  • Je kan enkel elektronisch betalen.
  • HOU AFSTAND (1,5 meter) 
  • Asbest kan opnieuw naar het containerpark gebracht worden, hetzij onder strikte voorwaarden: meer info vind je hier
  • Het aanleveren van kledij is opnieuw mogelijk.
  • Voor het afhalen van gratis compost of houtsnippers moet je ook vooraf een afspraak maken. Je moet hierover eigen materiaal voorzien. (zowel voor het vervoer als het inladen)
  • Volg altijd de richtlijnen van de parkwachter.
  • Ophaling van het snoeiafval en glasophaling blijven doorgaan aan huis zoals voorzien op je afvalkalender.
  • Het ophalen van papier en karton door verenigingen is voorlopig verboden. De papier- en kartonophaling in deelgemeente Velm op 12 december wordt geannuleerd. Papier en karton kan wel steeds naar het containerpark gebracht worden.
 
Heb je geen containerparkkaart? Stuur dan een mailtje met je naam, adres, scan/foto inschrijvingsbewijs van je voertuig (voor-en achterzijde) en scan/foto van je identiteitskaart (voor- en achterzijde) naar info.stadsloket@sint-truiden.be.  Je kaart wordt dan aangemaakt en per post bezorgd.
Wanneer je een afspraak hebt voor het langskomen op het containerpark, vergeet zeker niet jouw containerparkkaart goed zichtbaar te leggen in je voertuig. Vul het afsprakenformulier steeds correct in en vul daarbij altijd je nummerplaat correct in.
Afvalophaling
In lijn met de huidige maatregelen van de Federale overheid blijft de afvalophaling van Limburg.net voorlopig gegarandeerd. Het aantal aangeboden afvalzakken is beperkt tot vier per afvalsoort.
GFT-sticker
Sinds 1 juni 2020 ledigen de ophalers enkel gft-containers met een sticker van 2020.
De ophaling aan huis van asbest wordt voor onbepaalde tijd uitgesteld. 
Werp papieren zakdoeken in de vuilbak en doe ze vervolgens in de huisvuilzak. Doe ze zeker niet bij het papier en karton!
Tegoed huisvuilzakken
Een aantal vaste verdeelpunten van de tegoed huisvuilzakken zijn ondertussen doorheen hun voorraad. Heb je intussen toch dringend huisvuilzakken nodig? Dan kan je altijd een rol huisvuilzakken kopen in de supermarkt. Hier vind je een overzicht.
Produceer jijzelf of een gezinslid meer afval om medische redenen? Dan heb je eenmaal per jaar recht op een sociale tegemoetkoming onder de vorm van 3 rollen grote rollen huisvuilzakken. Mensen die hier recht op hebben kunnen contact opnemen met het ContactCenter: 011 70 14 14 of info@sint-truiden.be
Het tegoed aan huisvuilzakken blijft geldig tot eind december van dit jaar. Je kan ze afhalen van zodra de voorraad weer aangevuld is in jouw supermarkt. 
Textiel
De textielophalingen zijn tot nader order geannuleerd.
Grof vuil
De ophaling van grofvuil gebeurt opnieuw door zoals gepland. Meer info over de ophaling van grofvuil vind je hier.
Afval correct aanbieden
Toon respect voor de ophalers, bied je afval correct aan!
* De ophaling start zoals steeds om 6 uur ’s ochtends. Zet je afval de avond voordien of uiterlijk ’s ochtends om 6u buiten, zo staat het steeds tijdig aan de straat.
* Respecteer de maximumgewichten die in de container of zak mogen. bv. Een pakket papier mag max. 15 kg wegen, een grote zak huisvuil 10 kg en een kleine zak 5 kg.
* Zorg ervoor dat je niet teveel afval buiten zet per ophaalbeurt: maximum 4 zakken voor huisvuil, pmd en groenafval, max. 2 m³ tuin- en snoeihout en max. 1 m³ papier en karton
* Sorteer correct zodat je afval niet geweigerd moet worden.
13. INZETTEN VAN SEIZOENSARBEIDERS
De waarnemend gouverneur van Limburg heeft op 19 augustus 2020 een nieuw politiebesluit uitgevaardigd om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan bij het inzetten van seizoenarbeiders in onze provincie. Dit besluit vervangt het politiebesluit van 31 juli 2020 en geldt van woensdag 19 augustus 2020 tot en met woensdag 30 september 2020.
 
We geven hieronder een overzicht van de maatregelen:  
  1. Seizoenarbeiders afkomstig uit het buitenland die afkomstig zijn uit een land dat door het ministerie van Buitenlandse Zaken de kleurcode ORANJE OF ROOD krijgt en die zich inschrijven in de provincie Limburg moeten zich meteen bij aankomst in de provincie laten testen op coronavirus COVID-19 en in afwachting van het resultaat in quarantaine gaan.
  2. De werkgevers kunnen bij aanvang en nadien op regelmatige basis de temperatuur nemen van hun ingeschreven seizoenarbeiders met inachtneming van de regels van het sociaal overleg en bij verhoogde temperatuur of duidelijke ziektesymptomen meteen een arts raadplegen. 
  3. De seizoensarbeiders moeten in dezelfde, vaste groepen van maximaal 10 personen worden tewerkgesteld. Indien er bij iemand uit de groep een hoge temperatuur wordt vastgesteld of er een duidelijk vermoeden van besmetting is, moet de hele groep afgezonderd worden in afwachting van het testresultaat.
Je kan het volledige besluit hier downloaden.
 
14. ANNULERING GROTE EVENEMENTEN TOT EN MET 21 MAART 2021 + ANDERE EVENEMENTEN TOT NADER ORDER GEANNULEERD.
Er mogen op dit moment geen evenementen meer doorgaan. Sint-Truiden by lights verlichting blijft aan, maar geen fonteinenshow.
De stad Sint-Truiden zal elke aanvraag voor toekomstige evenementen beoordelen aan de hand van het label dat de activiteit krijgt in de COVID Event Matrix, die aangereikt is door de federale overheid. Dit veiligheidslabel geeft een inzicht in het COVID-veiligheidsrisico van een evenement. Bijkomend zullen we aan de hand van de bepalingen van ons lokaal politiereglement beslissen of de organisatie van een activiteit al dan niet kan worden goedgekeurd. 
Meer informatie over de aanvraagprocedure is hier terug te vinden.
 
 

Overlegcomité: Heropening kappers vanaf zaterdag 13 februari

 

05-02-2021

 

De federale regering en de regeringen van de deelstaten hebben vandaag in het Overlegcomité de coronasituatie besproken.
Het Overlegcomité heeft beslist dat de kappers vanaf 13 februari onder zeer strikte omstandigheden kunnen heropenen, ook buitenactiviteiten in dierenparken zijn vanaf dan toegelaten.
De coronasituatie in ons land levert vandaag een gemengd beeld. Het aantal besmettingen toont sinds december een stabiele evolutie. Het aantal ziekenhuisopnames en overlijdens daalt licht. Intussen blijft het nodig om de verdere verspreiding van besmettelijke virusvarianten tegen te gaan. Daarom blijft uiterste voorzichtigheid geboden.
Het Overlegcomité erkent echter ook dat lichaamsverzorging een onmiskenbare bijdrage levert tot een beter maatschappelijk en mentaal welzijn.
Daarom komt er een gefaseerde heropening van de niet-medische contactberoepen.
 

Kappers kunnen hun activiteiten hervatten vanaf zaterdag 13 februari.

Andere niet-medische contactberoepen, zoals bijvoorbeeld schoonheids-, massage- en nagelsalons, kunnen vanaf 1 maart opnieuw aan de slag.

Zeer strikte voorwaarden
De heropening van de niet-medische contactberoepen is gekoppeld aan zeer strikte voorwaarden en aangescherpte protocollen. Deze bevatten onder meer:
  • Wachttijd van 10 minuten tussen twee behandelingen, voldoende voor de reiniging en desinfectie van de behandelingsruimte
  • Verplichting om te werken op afspraak
  • Klanten moeten buiten wachten
  • Voorzien van voldoende ventilatie, bijvoorbeeld ramen en deuren open
  • Dienstverlening aan huis blijft verboden

Buitenactiviteiten in dierenparken

Dierentuinen mogen vanaf 13 februari openen en dit volgens dezelfde regels als de natuurparken.
Dat betekent onder meer dat enkel buitenactiviteiten zijn toegelaten en er strikte toegangscontrole plaatsvindt.

Vakantiehuizen in vakantieparken, bungalowparken en campings

Het Overlegcomité nam tevens akte van het arrest van de Raad van State van 2 februari betreffende de vakantiehuizen in vakantieparken, bungalowparken en campings. Zij zullen conform het arrest vanaf 8 februari hun activiteiten mogen heropenen onder dezelfde beperkende voorwaarden als andere logiesvormen. Dit betekent onder meer dat zij hun restaurants, drankgelegenheden en andere gemeenschappelijke faciliteiten gesloten moeten houden.

Immo

Het Overlegcomité bevestigde haar vroegere beslissing om vanaf 13 februari huisbezoeken toe te laten in het kader van immo-activiteiten door professionele makelaars. 

Tijdpad

Het Overlegcomité bevestigt dat de huidige beperkingen geleidelijk afgebouwd kunnen worden van zodra de epidemiologische situatie structureel verbetert. Ondermeer de toename van het aantal gevaccineerde burgers, met name kwetsbare groepen, zal hierop een positief effect hebben. Het COVID-19 commissariaat en de GEMS werd gevraagd om samen met de bevoegde ministers en sectoren een tijdpad uit te tekenen.
 

Nieuw Overlegcomité op 26 februari

Het Overlegcomité heeft, ten slotte, ook beslist dat het besluit van 28 oktober 2020 wordt verlengd tot 1 april 2021. Dat gebeurt om ook na 1 maart 2021 de nodige rechtszekerheid te hebben. Dat betekent niet dat geen tussentijdse beslissingen of herzieningen mogelijk zijn.
Het volgend Overlegcomité is gepland op vrijdag 26 februari 2021.