google-site-verification=4WB6cKZLs6PrGxs2IgnGYE3fsz2jJWJ3zxSKfnM9RQk

Overzicht coronamaatregelen specifiek in

Sint-Truiden

Update corona -

Maatregelen met ingang van 19 oktober)

16 oktober 2020 om 21u15

Alleen als we samenwerken en solidair zijn kunnen we het coronavirus verslaan en mensenlevens redden.

Daarom vragen we aan elke Truienaar om zich aan de maatregelen te houden.

#sinttruidensolidair #samentegencorona #levensredden

Het Overlegcomité heeft kennisgenomen van de zorgwekkende epidemiologische toestand, waarbij het volledige land zich sinds vandaag op basis van de

COVID-19 barometer op alarmniveau 4 bevindt

(zeer hoge alertheid).

De druk op de ziekenhuizen en op de continuïteit van de niet-COVID-19 zorg neemt toe. Sommige ziekenhuizen kampen met personeelsuitval. Ook is er een verhoogde druk op de eerstelijnszorg, met name de huisartsengeneeskunde.
Het aantal COVID-patiënten op intensieve zorg ligt vandaag 2,5 keer hoger dan eind maart.
Om te vermijden dat ziekenhuizen in de problemen komen, scholen moeten sluiten, de economie stilvalt en al teveel mensen zouden vereenzamen door een algehele lockdown heeft het Overlegcomité een reeks maatregelen beslist:

  1. Knuffelcontacten (nauwe contacten) worden beperkt tot max. 1 persoon
  2. Privésamenkomsten worden beperkt tot 4 dezelfde personen per twee weken.
  3. Samenscholingen op openbaar domein worden beperkt tot maximaal 4 personen.
  4. Telewerk wordt de regel, voor functies die zich ertoe lenen met respect voor de continuïteit van de bedrijfsvoering, activiteiten en dienstverlening.
  5. Markten en kleine kermissen blijven open, maar het nuttigen van drank en voeding wordt verboden.
    • Rommelmarkten, brocantes en kleine kerstmarkten zijn verboden.
  6. Cafés en restaurants worden gesloten.
    • Dit geldt voor een periode van vier weken, en wordt geëvalueerd na twee weken.
    • Afhalen van maaltijden blijft mogelijk tot 22.00 uur. Recepties en banketten verzorgd door een professionele catering/traiteur onderneming zijn verboden,
    • behalve in hotels voor de verblijvende gasten en koffietafel bij uitvaarten (max. 40 personen).
  7. Nachtwinkels moeten sluiten om 22.00u.
    • Er is een verbod op alcoholverkoop vanaf 20.00u.
  8. Verbod om zich op de openbare ruimte te begeven tussen 24.00u en 5.00u, behalve voor essentiële, niet-uitstelbare verplaatsingen, zoals onder meer dringende medische redenen, professionele verplaatsingen en woon-werk verkeer.
  9. Voor indoor activiteiten blijven de bestaande protocollen gelden tot aan evaluatie op 23/10.
    • Er komt een verbod op de verkoop van drank en voeding.
  10. Sportwedstrijden:
    • compartimenten worden gehalveerd van 400 naar 200 toeschouwers (professioneel) of
    • enkel met leden van hetzelfde huishouden (amateurs).
    • Kantines en drankgelegenheden worden gesloten.
 
De federale regering en de deelstaten regering zullen alles op alles zetten om iedereen die economisch getroffen wordt, maximaal te steunen. Zo zal de federale regering het overbruggingsrecht voor zelfstandigen die moeten sluiten, verdubbelen. Bestaande steunmaatregelen zullen worden verlengd. Er komt ook een vrijstelling van RSZ.
 
De maatregelen gaan in op 19 oktober en gelden voor één maand, waarna een evaluatie volgt.
 
 
Voel je je alleen of heb je vragen? Aarzel niet en bel ons. Het team van ons ContactCenter in Sint-Truiden staat elke weekdag voor je klaar op het nummer 011 70 14 14 tussen 09-16u en op zaterdagvoormiddag.

maandag 19 oktober 2020

In dit handige overzicht vind je alle coronamaatregelen terug die van toepassing zijn specifiek voor Sint-Truiden.

1. MONDMASKERPLICHT
De Nationale Veiligheidsraad heeft beslist om vanaf donderdag 1 oktober het dragen van een mondmasker buiten niet meer te verplichten en geeft aan de lokale overheid de bevoegdheid om het gebruik van het mondmasker te verplichten in winkelstraten, op markten, kermissen en elke private of publiek druk bezochte plaats. Daarom heeft de veiligheidscel van de stad beslist om het gebruik van het mondmasker ook sinds 1 oktober nog te verplichten op volgende drukbezochte plaatsen: tijdens de Haspengouw Markt, de Sunday markt of enige andere markt, tijdens kermissen georganiseerd op het grondgebied van Sint-Truiden, en in de openbare stadsgebouwen.
Het stadsbestuur rekent op de verantwoordelijkheid van iedere burger om op deze plaatsen consequent een mondmasker te dragen.
De mondmaskerplicht geldt niet voor kinderen jonger dan 12 jaar en voor de uitzonderingen toegestaan door de federale regelgeving.
 
De verplichting om in alle straten binnen de stadsvesten en in de Stationsstraat in Sint-Truiden een mondmasker te dragen is vanaf donderdag 1 oktober niet meer van toepassing. Ook het dragen van een mondmasker bij een bezoek aan het containerpark is niet langer meer verplicht.
 
Het stadsbestuur raadt wel aan om steeds een mondmasker op zak te hebben zodat je jezelf en anderen kan beschermen wanneer de afstandsregels niet gerespecteerd kunnen worden.
Bovendien zijn bezoekers van een horecazaak verplicht een mondmasker te dragen wanneer ze in de horecazaak toekomen, wanneer ze de tafel verlaten en wanneer ze de horecazaak weer verlaten.
Het dragen van een mondmasker blijft ook verplicht in volgende plaatsen: in winkels en winkelcentra; in bioscopen, theater-, concert- en conferentiezalen, auditoria, gebedshuizen, casino’s, speelhallen, musea, bibliotheken, de publieke ruimtes van gerechtsgebouwen en op het openbaar vervoer. 
 
Lees hier het volledige politiebesluit van de burgemeester tot aanpassing aangaande de mondmaskerplicht in Sint-Truiden.
 
2. VEILIG WINKELEN EN HASPENGOUW MARKT
De stad Sint-Truiden doet er alles aan om winkelen zo veilig  mogelijk te laten verlopen. Meer informatie over de veiligheidsmaatregelen vind je hier:
Haspengouw Markt
Winkelen in Sint-Truiden
 
3. CONTACTCENTER
Zit je met vragen over de lokale toepassing van de maatregelen tegen de verspreiding van het coronavirus? Dan kan je contact opnemen met het ContactCenter van de stad Sint-Truiden.
Het ContactCenter is telefonisch bereikbaar op het nummer 011 70 14 14 of
via info@sint-truiden.be
  • maandag van 9u tot 16u
  • dinsdag van 9u tot 16u

  • woensdag 9u tot 16u

  • donderdag van 9u tot 16u

  • vrijdag van 9u tot 16u

  • zaterdag van 9u tot 12u

4. BOODSCHAPPENDIENST
Voor risicogroepen wordt er een boodschappendienst georganiseerd voor levensnoodzakelijke middelen. Wie hierop een beroep wil doen, kan contact opnemen met het ContactCenter 011 70 14 14.

5. STEDELIJKE ACCOMMODATIES: OPEN

  • Het stadskantoor werkt met gesloten deuren en enkel na afspraak via het ContactCenter: 011 70 14 14 of via de online afsprakenmodule.

  • Via het snelloket kan je in het stadskantoor terecht zonder afspraak voor volgende zaken: vuilzakken; GFT-sticker; containerparkkaart; budgetmeter; deeltijdse werkloosheid; afspraak maken met een dienst; afhalen reispas; afhalen rijbewijs; afhalen attesten (attest van woonst, attest van gezinssamenstelling, attest van leven, attest van nationaliteit, attest van wettelijke samenwoning). De openingsuren van het snelloket kan je hier terugvinden.

  • Sociaal Huis (OCMW) werkt op afspraak via 011 69 70 30

  • Alle locaties van de buitenschoolse kinderopvang Tutti Frutti blijven 

  • De Parkeerwinkel: op afspraak via 011 87 28 82 of via parkeerwinkel@sint-truiden.be

  • Ook de reguliere werking van de brandweer en de lokale politie zijn verzekerd. 

  • De atletiekpiste en het kunstgrasveld van het sportcomplex van Nieuw Sint-Truiden voor het sporten in groep onder begeleiding en te gebruiken op reservering via reservatie.sport@sint-truiden.be.

  • Bibliotheek Toni Coppers (enkel voor het uitlenen van materiaal). Meer informatie over de werking van de bib vind je hier.

  • De dienst Sport 

  • De dienst Jeugd 

  • Het stadswerkhuis 

  • De leeszaal van het Stadsarchief op woensdag van 13ut tot 16u en op vrijdag van 13u tot 16 en dit enkel na afspraak via info.archief@sint-truiden.be

  • De balies van cultuurcentrum de Bogaard en Toerisme Sint-Truiden 

  • Het Huis van de Wereld

  • Het Huis van de Ondernemer (dienst Lokale Economie)

  • Alle sporthallen: Trudo, Gazo, Nieuw Sint-Truiden en Oud-Atheneum: enkel op reservering via reservatie.

  • Het woonenergieloket: enkel op afspraak

 

6. STEDELIJKE ACCOMODATIES: GESLOTEN 

  • buurtrestaurant in de deelgemeenten (Zepperen, Gelinden, Velm, Nieuw Sint-Truiden)

  • het recreatiezwembad Sint-Pieter is definitief gesloten. 

 

7. AFVALOPHALING EN CONTAINERPARK

 

Containerpark
Het containerpark van Sint-Truiden is open MAAR om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan roepen we je op om onderstaande richtlijnen goed te lezen en NIET naar het containerpark te komen tenzij strikt noodzakelijk:

  • Het containerparkbezoek kan ENKEL op afspraak: via 011 70 14 14 of via de afsprakenmodule.

  • De toegang is beperkt. Er wordt slecht een beperkt aantal wagens per uur toegelaten volgens reservatie.

  • Elke kaarthouder kan maximum 1 bezoek per week aan het park brengen.

  • Kom ALLEEN naar het park. Indien het niet anders kan met MAX. 2

  • Blijf tijdens het aanschuiven in uw wagen zitten.

  • Je kan enkel elektronisch betalen.

  • HOU AFSTAND (1,5 meter) 

  • Asbest kan sinds 18 augustus opnieuw naar het containerpark gebracht worden, hetzij onder strikte voorwaarden: meer info vind je hier

  • Het aanleveren van kledij is opnieuw mogelijk.

  • Voor het afhalen van gratis compost of houtsnippers moet je ook vooraf een afspraak maken. Je moet hierover eigen materiaal voorzien. (zowel voor het vervoer als het inladen)

  • Volg altijd de richtlijnen van de parkwachter.

  • Ophaling van het snoeiafval en glasophaling blijven doorgaan aan huis zoals voorzien op je afvalkalender.

 

❗ Heb je geen containerparkkaart? Stuur dan een mailtje met je naam, adres, scan/foto inschrijvingsbewijs van je voertuig (voor-en achterzijde) en scan/foto van je identiteitskaart (voor- en achterzijde) naar info.stadsloket@sint-truiden.be.  Je kaart wordt dan aangemaakt en per post bezorgd.

Wanneer je een afspraak hebt voor het langskomen op het containerpark, vergeet zeker niet jouw containerparkkaart goed zichtbaar te leggen in je voertuig. Vul het afsprakenformulier steeds correct in en vul daarbij altijd je nummerplaat correct in.

 

Afvalophaling
In lijn met de huidige maatregelen van de Federale overheid blijft de afvalophaling van Limburg.net voorlopig gegarandeerd. Het aantal aangeboden afvalzakken is beperkt tot vier per afvalsoort.

 

GFT-sticker
Sinds 1 juni 2020 ledigen de ophalers enkel gft-containers met een sticker van 2020.

De ophaling aan huis van asbest wordt voor onbepaalde tijd uitgesteld. 

Werp papieren zakdoeken in de vuilbak en doe ze vervolgens in de huisvuilzak. Doe ze zeker niet bij het papier en karton!

 

Tegoed huisvuilzakken
Een aantal vaste verdeelpunten van de tegoed huisvuilzakken zijn ondertussen doorheen hun voorraad. Heb je intussen toch dringend huisvuilzakken nodig? Dan kan je altijd een rol huisvuilzakken kopen in de supermarkt. Hier vind je een overzicht.

Produceer jijzelf of een gezinslid meer afval om medische redenen? Dan heb je eenmaal per jaar recht op een sociale tegemoetkoming onder de vorm van 3 rollen grote rollen huisvuilzakken. Mensen die hier recht op hebben kunnen contact opnemen met het ContactCenter: 011 70 14 14 of info@sint-truiden.be. 

Het tegoed aan huisvuilzakken blijft geldig tot eind december van dit jaar. Je kan ze afhalen van zodra de voorraad weer aangevuld is in jouw supermarkt. 

 

Textiel
De textielophalingen zijn tot nader order geannuleerd.

 

Grof vuil
De ophaling van grofvuil gebeurt opnieuw door zoals gepland. Meer info over de ophaling van grofvuil vind je hier.

 

Afval correct aanbieden
Toon respect voor de ophalers, bied je afval correct aan!


* De ophaling start zoals steeds om 6 uur ’s ochtends. Zet je afval de avond voordien of uiterlijk ’s ochtends om 6u buiten, zo staat het steeds tijdig aan de straat.
* Respecteer de maximumgewichten die in de container of zak mogen. bv. Een pakket papier mag max. 15 kg wegen, een grote zak huisvuil 10 kg en een kleine zak 5 kg.
* Zorg ervoor dat je niet teveel afval buiten zet per ophaalbeurt: maximum 4 zakken voor huisvuil, pmd en groenafval, max. 2 m³ tuin- en snoeihout en max. 1 m³ papier en karton
* Sorteer correct zodat je afval niet geweigerd moet worden.

8. INZETTEN VAN SEIZOENSARBEIDERS
De waarnemend gouverneur van Limburg heeft op 19 augustus 2020 een nieuw politiebesluit uitgevaardigd om de verspreiding van het coronavirus tegen te gaan bij het inzetten van seizoenarbeiders in onze provincie. Dit besluit vervangt het politiebesluit van 31 juli 2020 en geldt van woensdag 19 augustus 2020 tot en met woensdag 30 september 2020.
 
We geven hieronder een overzicht van de maatregelen:  

  1. Seizoenarbeiders afkomstig uit het buitenland die afkomstig zijn uit een land dat door het ministerie van Buitenlandse Zaken de kleurcode ORANJE OF ROOD krijgt en die zich inschrijven in de provincie Limburg moeten zich meteen bij aankomst in de provincie laten testen op coronavirus COVID-19 en in afwachting van het resultaat in quarantaine gaan.

  2. De werkgevers kunnen bij aanvang en nadien op regelmatige basis de temperatuur nemen van hun ingeschreven seizoenarbeiders met inachtneming van de regels van het sociaal overleg en bij verhoogde temperatuur of duidelijke ziektesymptomen meteen een arts raadplegen. 

  3. De seizoensarbeiders moeten in dezelfde, vaste groepen van maximaal 10 personen worden tewerkgesteld. Indien er bij iemand uit de groep een hoge temperatuur wordt vastgesteld of er een duidelijk vermoeden van besmetting is, moet de hele groep afgezonderd worden in afwachting van het testresultaat.

Je kan het volledige besluit hier downloaden.

 

9. ANNULERING GROTE EVENEMENTEN TOT EN MET 21 MAART 2021
De stad Sint-Truiden heeft beslist om de komende maanden te kiezen voor een aangepast evenementenbeleid.

Organisatoren en verenigingen kunnen nog steeds activiteiten of evenementen organiseren, maar dienen zich daarbij te houden aan de nodige maatregelen en moeten hierbij steeds een aanvraag indienen bij de stad Sint-Truiden.

De stad Sint-Truiden zal elke aanvraag beoordelen aan de hand van het label dat de activiteit krijgt in de COVID Event Matrix, die aangereikt is door de federale overheid. 

Dit veiligheidslabel geeft een inzicht in het COVID-veiligheidsrisico van een evenement. Bijkomend zullen we aan de hand van de bepalingen van ons lokaal politiereglement beslissen of de organisatie van een activiteit al dan niet kan worden goedgekeurd. 

Meer informatie over de aanvraagprocedure is hier terug te vinden.